" KE ARAH MEWUJUDKAN BANDARAYA TERBILANG DI MALAYSIA MENJELANG 2015 "

Wednesday 26 November 2014

MASJID INDIA MUSLIM


Masjid ini pada asalnya dibina dan digunakan oleh masyarakat India Muslim di daerah Klang lebih kurang pada tahun 1910 R.M Pakir Mohammad seorang saudagar telah mula mentadbir masjid tersebut. Kemudian pada tahun 1920-an, masjid ini telah diserahkan oleh Sultan Alaeddin Suleiman Shah kepaa Saudagar India Muslim untuk ditadbir secara sah iaitu R.E Mohammad Kassim. 

Masjid ini juga dikenali sebagai Ar- Imam Kassim semperna kemahsyuran. Beliau meninggal dunia pada tahun 1931 dan dimakamkan bersebelahan dengan masjid atas perkenan Sultan.

This mosque was originally built and used by the Indian Muslim Community in the Klang district in 1910. R.M Pakir Mohammas a merchant, began administering the mosque. In 1920's, the mosque has been awarded by Sultan Alaeddin Sulaiman Shah to Indian Muslim merchant, namely RE Mohammad Kassim to legally administered it.

The mosque is also known as Ar-Iman Kassim in conjunction with popularity. He died in 1931 and was buried next to the mosque on Sultan's consent.


No comments:

Post a Comment