Stesen Keretapi Klang ini telah dibina pada sekitar tahun 1890. Landasan pada mulanya ini menghubungkan Klang dengan Bukit Kuda.
Stesen
ini dibina memandangkan perhentian Bukit Kuda tidak sesuai lagi
menjadi perhentian di kawasan Klang kerana terletak agak jauh sedikit
(lebih kurang 3 batu) dari bandar Klang. Dalam hal ini, jambatan
keretapi telah dibina menyeberangi Sungai Klang dengan kos RM 94,600
dan perhentian Bandar Klang telah dibuka secara rasminya pada Ogos
1890. Lebih kurang 5 tahun selepas itu, pelabuhan di Klang didapati
tidak memadai lagi. Jumlah import dan eksport meningkat dengan kadar
yang pesat. Ini berikutan daripada pembangunan tanaman kopi dan
perlombongan bijih timah. Lalulintas keretapi di antara Kuala Lumpur
semakin sibuk.
Justeru
itu, pada tahun 1895, sekali lagi keputusan diambil melanjutkan
landasan keretapi dari Klang ke suatu tempat kawasan yang dekat dengan
laut supaya kapal-kapal yang lebih besar dapat berlabuh di sana.
Implikasi
Pelabuhan Swettenham (kini Pelabuhan Klang) dibuka secara rasmi
pada 15 September 1901. Landasan ini adalah sejauh 6 batu dari Klang
ke Kuala Klang.
Salam sejahtera Nak tanya ada tak gambar atau laluan keretapi dri stesen klang ke bukit kuda sebab saya cari tak ada dalam google saya harap Admin boleh kongsi atau pun email dekat saya.
ReplyDelete